Portfolio website voor creatieve professionals en zzp’ers
Een goede portfolio website is een must-have voor creatieve professionals zoals fotografen, grafisch ontwerpers en kunstenaars maar zeker ook voor klusbedrijven, schilders, hoveniers, stukadoors of architecten. Een portfolio website is eigenlijk voor iedereen die als freelancer of zzp’er iets maakt voor zijn of haar opdrachtgevers. Door het op een mooie manier vast te leggen en te beschrijven, laat je met jouw portfolio website zien wat je hebt gerealiseerd en welke kwaliteit of stijl potentiële opdrachtgevers van jou mogen verwachten.
Waar moet een goede website aan voldoen?
Een goede portfolio website laat jouw werk op een professionele en aantrekkelijke manier zien, op zowel mobiel als desktop. Het is hierbij belangrijk om een keuze en verdeling te maken tussen “goed” en “veel”. Focus in eerste instantie op kwaliteit, niet op kwantiteit, dus laat je beste werk zien in plaats van een overload aan gemiddeld werk. Uiteraard moet jouw website overzichtelijk, netjes en gefocust op jouw projecten zijn, maar een portfolio website moet ook persoonlijk voelen. Kies hierbij voor eenheid qua indeling, design, kleur en content. Laat diversiteit aan werk zien. Verschillende soorten projecten en stijlen, voor verschillende doelgroepen. Laat jouw veelzijdigheid en unique selling points goed naar voren komen. Heb je jezelf gespecialiseerd op één type product of dienst of in een specifieke stijl? Laat alleen je allerbeste werk zien. Verder is het van belang om duidelijk en open je contactgegevens te vermelden, zodat potentiële opdrachtgevers gemakkelijk contact met je kunnen opnemen.
Hoe houd je een portfolio website actueel en interessant?
Houd je website up-to-date. Dit betekent dat je regelmatig nieuw werk toevoegt, oud werk verwijdert en jouw informatie en contactgegevens bijwerkt. Ook is het interessant om jouw portfolio met relevante content te verrijken, bijvoorbeeld door middel van een blog. Hiermee kun je jouw werk afstemmen op de interesses en onderwerpen waarnaar jouw potentiële klant zoekt. Houd jouw website bezoekers geïnteresseerd en op de hoogte vanuit jouw expertise, recent werk en prestaties. Naast je website kun je hiervoor ook social media inzetten, door links te delen naar jouw meest recente werk en updates.
Hoe bereik je potentiële opdrachtgevers?
Een belangrijk doel wat veel ondernemers hebben voor het laten maken van een portfolio website is om nieuwe opdrachtgevers te werven. Om de juiste mensen te bereiken met jouw website is het belangrijk dat jouw website goed vindbaar is. Dit kun je bereiken door middel van zoekmachineoptimalisatie (SEO). Wij helpen je ervoor te zorgen dat jouw portfolio website goed aansluit bij de behoefte van jouw doelgroep.
Kortom, een goede portfolio website is een must-have voor creatieve professionals en zelfstandige ondernemers. Zorg ervoor dat je jouw beste werk laat zien, dat jouw website er professioneel uitziet en gemakkelijk te navigeren is. Hou de website up-to-date en zorg voor relevante en interessante content. Vergeet niet om jouw website vindbaar te maken voor potentiële opdrachtgevers en deel jouw werk via social media en netwerk met andere professionals.